Hatto Heim – WZC Wapenveld
17 februari 2007

De altijd beladen derby tussen Hatto Heim en WZC is geëindigd in een nipte 1-0 overwinning voor de thuisploeg. Al in de 2e minuut zorgde Erik van ’t Ende voor het enige doelpunt. Door de winst op de koploper uit Wapenveld doet Hatto Heim weer mee om de bovenste plaatsen en is het ongemeen spannend in de 3e klasse C.

Trainer Jan Langevoord beschikte, op Marcel van Loo na, over een volledig inzetbare selectie. Wel was WZC vooraf lichtelijk als favoriet bestempeld. Voor de winterstop was een sterke reeks neergezet en in Hattem kon de tweede periode gepakt worden. Hatto Heim had juist een mindere fase achter de rug en de oefenduels in de winterstop waren ook niet bepaald overtuigend geweest.
Maar vanaf het eerste fluitsignaal was hier niets van terug te zien. De bezoekers oogden nerveus en begonnen slap. Hatto Heim was heer en meester in de duels en legde hier vanuit goed voetbal op de mat. Al in de tweede minuut waren de geel-blauwen succesvol. Erik van ’t Ende stond aan het einde van een mooie aanval over rechts. Uit een afgemeten voorzet van Maurice van Raalte kopte de spits hard in. Doelman van Dijk kon de inzet nog keren, maar in tweede instantie legde Van ’t Ende de bal wel in het net.
In het vervolg van de eerste helft was er vooral sprake van eenrichtingsverkeer. Afwisselend door het centrum en over de flanken produceerde Hatto Heim de ene na de andere mooie aanval. Kansen op uitbreiding van de score werden ook volop gecreëerd. Bij een schot van dichtbij van Schroten, een vrije kopkans van Plender en enkele afstandschoten van onder meer Kroes kwamen de blauw-witten goed weg. Ook de sterk spelende spitsen Teuben en Van ’t Ende zorgden nog voor enkele hachelijke momenten voor het doel van Van Dijk. Pas vlak voor rust deelde WZC zijn eerste plaagstootje uit.
Na rust kantelde het wedstrijdbeeld. Hatto Heim kon het tempo uit de eerste helft niet volhouden en WZC knokte zich terug in de wedstrijd. Vrij snel had Burgmeyer een goede kans op de gelijkmaker, maar vanuit een moeilijke hoek raakte de spits de bal volledig verkeerd.
De koploper rook weer kansen en liet een verdediger constant doorschuiven. Hatto Heim wist dit niet goed op te vangen en zo tussen de 55e en 70e minuut brak er een moeilijke fase aan. WZC zette de thuisploeg flink vast op de eigen helft en werd dreigender. Twee maal waren de bezoekers dichtbij de gelijkmaker. Doelman Bloemert tikte een afstandschot van Erik van Dijk op de bovenkant van de lat. Uit de verder lopende aanval redde Bloemert opnieuw geweldig op een inzet van Kersing.
Uiteindelijk zou dit het enige kwartier zijn waarin WZC aanspraak mocht maken op de gelijkmaker. Hatto Heim herstelde zich hierna, wat mede kwam door enkele goede wissels van trainer Langevoord. De moegestreden Van ’t Ende en Plender werden vervangen door Van der Weerd en Oosting. In het vervolg van de wedstrijd hadden mandekkers Van der Kolk en Bruins de spitsen Van de Esker en Burgmeijer weer volledig in hun zak en werden er geen kansen meer weggegeven. Hatto Heim kreeg zelf uiteindelijk nog de beste kansen, maar verzuimde om het duel op slot te gooien. Oog in oog met Van Dijk stuitte Van der Weerd op de voeten van de doelman en een kopbal van Van der Kolk uit een corner werd van de lijn gehaald door een man bij de eerste paal.
De bezoekers uit Wapenveld konden er geen slotoffensief meer uit persen en na een lange blessuretijd floot de goed leidende scheidsrechter Van Bruggen voor het einde van de wedstrijd. De winst op de ‘buurman’ zorgde voor flinke ontlading aan Hatto Heim zijde. Samen met het massaal toegestroomde publiek, dat voor een geweldige steun zorgde, werd de overwinning goed gevierd. Mede door live muziek zou het nog lang onrustig blijven in de kantine op ’t Achterveen…

De opstelling: Frank Bloemert; Paul-Sietse van der Kolk, Edwin Otten, Henri Bruins; Maurice van Raalte, Bertwin Kroes, Willard Bredewold, Marc Plender (75, Edwin Oosting), Erik Schroten (87, Robert Bril); Maarten Teuben en Erik van ’t Ende (70, Jurgen van der Weerd).

Bron: Hatto Heim

1-0  Erik van 't Ende