Nieuwleusen-Den Ham
17 februari 2007

In en tegen Nieuwleusen behaalde Den Ham een zwaarbevochten overwinning in de 3e klasse c. In de eerste competitiewedstrijd na de winterstop begon Den Ham zeer goed. Op het moeilijk bespeelbare zeer gladde veld van Nieuwleusen stond het na een half uur spelen reed 0-2 in het voordeel van Den Ham.

Reeds na 5 minuten had Tim Nijzink al een mooie kans middels een kopbal op doel die helaas geen doel trof. De lichtgewicht voorhoede van Den Ham wist wel raad met het gladde veld. Met name Robin Bergins en ook Gerjan Blekkenhorst hadden de bal aan een touwtje en draaiden menig verdediger dol. In de 14e minuut gaf Tim Nijzink een prima paas aan Robin Bergins die in het 16 meter gebied zijn tegenstander uitkapte en zeer beheerst de 0-1 in het doel knalde.
Den Ham ging door en bleef druk zetten. In de 20e minuut nam Robin Bergins een vrije bal vanaf een 30 meter van het doel, die door doelman Koerhuis van Nieuwleusen met een uiterste snoekduik uit de hoek werd gerandseld. Dezelfde doelman ging echter in de 28e minuut dramatisch in de fout. Hij speelde een doeltrap ineens naar zijn laatste man, verdediger Peter Visscher. Die speelde de bal prompt terug op zijn doelman. Robin Berging deed enigszins storend werk en een polletje deed de rest, Doelman Koerhuis miste de bal volkomen en Bergins kon de bal zomaar in het lege doel schieten, 0-2.

De eerste helft was dan ook voor Den Ham. Na de thee was het echter andersom. Nieuwleusen trok furieus ten aanval en wist de Hammer verdediging onder druk te zetten. Den Ham hield stand tot de 53e minuut, toen verdediger Wilco Holsappel de bal ongelukkig op zijn hand kreeg in het strafschopgebied in een poging de bal weg te koppen. Scheidsrechter Nieboer kende een strafschop toe die werd genomen door topscorer Tom Odink. Doelman William Jacobs van Den Ham koos echter de goede hoek en keerde de strafschop. Nieuwleusen ging echter niet bij de pakken neerzitten en kwam verdient op een 1-2 stand toen Erwin Dijl een afgeslagen bal steenhard binnenknalde in de 55e minuut.
Den Ham stond even met de rug tegen de muur. Menig toeschouwer dacht aan de wedstrijd van 2 seizoenen terug, toen Den Ham ook in no-time met 0-3 voor stond en uiteindelijk met de hakken over de sloot wist te winnen.
Dat laatste was nu ook gelukkig weer het geval. De ploeg van trainer Jonkman (volgend seizoen de oefenmeester van Nieuwleusen) hield stand. Jonkman bracht in de 2e helft de weer van blessures herstelde spelers Wijnand Meijer en John Brakert in het veld. De laatste 8 minuten mocht zelfs A-junior Alex Bosch zijn debuut maken ten koste van een leeggespeelde Jorrit Slotman.
Na afloop bleek dat de overige uitslagen in de 3e klasse c bijzonder gunstig hadden uitgepakt voor Den Ham. Koploper WZC verloor van Hatto Heim en CSV’28 speelde gelijk tegen Wijthmen.
Daardoor is Den Ham nu 2e op de ranglijst met 1 punt achterstand op WZC. In de 2e periode is Den Ham mede koploper met datzelfde WZC, maar heeft een beter doelsaldo. In de laatste wedstrijd van de 2e periode, volgende week zaterdag uit naar CSV’28 is winst dus genoeg om de 2e periode te pakken.!

Bron: Den Ham

1-0  Erwin Dijk