Den Ham moet meerdere erkennen in Nieuwleusen.
6 oktober 2007

De wedstrijd tussen Den Ham en Nieuwleusen had vooraf natuurlijk al een pikant tintje. Immers de oud trainer van Den Ham, Jan Peter Jonkman, zat nu op de bank bij de ploeg uit Nieuwleusen. Vooraf werd hem dan ook duidelijk gemaakt dat hij vandaag in kleedkamer B moest zijn. Op “De Rohorst”.
Jonkman had zijn team echter uitstekend geprepareerd op de Hammer ploeg. Gedurende de gehele eerste helft werd er met een hoog tempo gespeeld. Den Ham stond onder druk. Nieuwleusen had kans op de openingstreffer door een afstandschot met een vervelende stuit erin van Groeneveld en een intikker na een voorzet vanaf links door Rob Mulder. Doelman Jacobs hield Den Ham echter op de been. In de 22e minuur moest hij echter toch kapituleren bij een doelpunt van Tom Odink.
Den Ham trok onmiddellijk weer ten aanval en 2 minuten later was de stand gelijk door een doelpunt van Gert Nijmeijer na prima voorbereidend werk van Gerdo Kuiper, die gelukkig weer terug was na zijn blessure. 5 minuten later was het echter weer Nieuwleusen dat scoorde na slecht verdedigen in de Hammer achterhoede. Erwin Dijk tikte beheerst de 1-2 binnen voor Nieuwleusen.
Trainer Waayer reageerde direct en bracht Gerjan Blekkenhorst voor Martijn Binnenmars. Dat had binnen de Hammer ploeg een aantal omzettingen tot gevolg, waarna het absoluut beter “stond”aan de Hammer kant. Lanzaam maar zeker kon Den Ham onder de druk van Nieuwleusen wegkomen.
Na de pauze was het juist Den Ham dat druk zette. Gerjan Blekkenhorst kwam een keer fraai door op de rechterflank. Een door Tommie Dam als voorzet gegeven bal draaide bijna zo maar binnen bij de 2e paal. Nieuwleusen was echter gevaarlijk op de counter. Opnieuw Groeneveld vond doelman Jacobs op zijn weg, anders was de wedstrijd gelopen geweest.
Waayer bracht in het laatste kwartier nog Robin Bergins in. Binnen 5 minuten had die wissel succes. Robin ging na een dieptepass alleen op invaller doelman Herssevoort af. Die blokte in eerste instantie de inzet van Bergins. Uit de rebound echter was het Gerdo Kuiper die verdiend de 2-2 binnenschoot. Kort daarop had Den Ham op een voorsprong kunnen komen. Invaller Gerben Mooibroek zag tot ontzetting van alles wat Den Ham was zijn inzet gekeerd door de linkerdoelpaal. Het spel golfde op en neer, beide ploegen streden voor de volle winst. In de 88e minuut was het Jeffrey Groeneveld die de buitenspelval van Den Ham omzeilde en de 2-3 voor Nieuwleusen binnen schoot. Den Ham kreeg in de slotminuten nog kansen om opnieuw de gelijkmaker te scoren, het mocht echter niet meer baten.
Trainer Jonkman kon met en voldaan gevoel richting kleedkamer B, terwijl de Hammer ploeg puntloos achterbleef in deze voor het publiek boeiende wedstrijd.
Vorige week hadden we nog al wat op te merken op de scheidsrechter ondanks de overwinning. Vanmiddag hadden we ondanks het verlies te maken met een prima leidsman in de persoon van de heer Michel uit Deventer. Die voelde de wedstrijd prima aan, dat mag ook gezegd.
Volgende week aan Den Ham, in de thuiswedstrijd tegen rode lantaarn drager SCD’83, de opdracht om de stijgende lijn weer op te pakken.

Bron: Den Ham

'22  0-1  Tom Odink