Den Ham wint "Regge-derby" van Lemele.
27 oktober 2007

Op sportpark Zandeinde te Lemele moest Den Ham aantreden tegen de sc. Lemele. Lemele doet het tot nu toe verassend goed onder andere door de inbreng van de nieuwe spits Jeroen van de Berg. Den Ham had deze middag nog kans op een periodetitel en was dus alleen gebaat met een overwinning.
Het eerste half uur van de wedstrijd was ronduit teleustellend. Het was maar goed dat het in groten getale opgekomen Hammer publiek op de Archemerbrug door de supportersverening van de v.v. Den Ham was getrakteerd op een kop warme snert en een borrel, immers van het spel werden ze me name in het eerste halfuur niet warm. Het duurde tot de 22e minuut voordat Den Ham zijn eerste kans kreeg. Op rechts kwam Gerjan Blekkenhorst goed door, zijn inzet werd door doelman te Winkel van Lemele prima gekeerd. Aan de andere kant moest doelman Jacobs gestrekt naar de hoek bij een schot van van de Berg.
Den Ham kwam met name in het laatste deel van de eerste helft goed in zijn spel. De 0-1 voorsprong in de 43e minuut was dan ook verdiend. Gerdo Kuiper zette zichzelf vrij op zo’n 35 meter vanaf het vijandelijke doel. Met een zeer fraaie afstandschot gaf hij de te ver voor zijn doel staande doelman te Winkel het nakijken.
Na de thee werd Den Ham steeds sterker. Het was echter Lemele dat bij een uitval, aarzelend optreden van de Hammer achterhoed afstrafte. Jeroen van de Berg, die de hele wedstrijd bij Wilco Holsappel aan de ketting lag kwam in de hoek van het 16 meter gebied vrij voor doelman Jacobs en schoot de bal in de linker benedenhoek. 1-1.
Den Ham schrok wakker. Trainer Waayer wisselde Jorrit Slotman voor Robin Bergins. Daardoor schoof Wijnand Meijer naar de mid-mid positie, ging Gert Nijmeijer naar de linksback en werd Robin op de linkshalf gepositioneerd. Die wissel had effect, want bij de eerste aanval die daarna ontstond kwam de bal uit een scrimmage voor de voeten van Gerdo Kuiper die vanaf 20 meter via de onderkant lat de 1-2 liet aantekenen.
Daarna had Den Ham nog enkele mogelijkheden, onder andere door Robin Bergins en door een afstandschot van Wijnand Meijer. In de stand kwam geen verandering meer.
Door de winst van IJ.V.V. op Nieuwleusen ging de eerste periodetitel aan Den Ham voorbij. In de thuiswedstrijd van komende zaterdag tegen IJ.V.V. heeft Den Ham echter alle kans om zich alsnog naar de kop van de ranglijst te spelen.

Bron: Den Ham

0-1  Gerdo Kuiper