Den Ham toont veerkracht
5 april 2008

De topper tegen koploper IJ.V.V. in IJsselmuiden was een wedstrijd die voor het publiek meer dan de moeite waard was.
De inzet vooraf was het kampioenschap van de 3e klasse C. Indien Den Ham nog een kans mocht maken op de titel dan moest er vandaag gewonen worden, IJ.V.V. daarentegen was bij een overwinning kampioen. Van met af aan ontspon zich een boeiende wedstrijd onder de voortreffelijke leiding van scheidsrechter Kluinhaar uit Zwolle. De leidsman voelde de wedstrijd perfect aan, hetgeen onder andere bleek uit het feit dat er in deze wedstrijd, waarbij de belangen toch groot waren, geen enkele kaart te geven.
De eerste helft ging absoluut gelijk op. Den Ham had de iets betere kansen, aan de andere kant was de ploeg uit IJsselmijden levensgevaarlijk bij snelle counters.
Na ruim 20 minuten kreeg Robin Bergins een kans. Zijn schot werd door de voortreffelijke keepende doelman Appie Meuleman van IJ.V.V. echter naast het doel gewerkt.
In de 25e minuut ging het mis voor Den Ham. Om het middenveld werd onnodig balverlies geleden, waarna IJ.V.V. via een razendsnelle counter de zaak prima uitspeelde en via Chiel Buikema de 1-0 voorsprong liet aantekenen.
Vlak voor rust was Gerdo Kuiper met een kopbal die maar net naast het doel ging nog dicht bij de gelijkmaker.
Na de thee was er eigenlijk maar één ploeg die speelde voor de overwinning en dat was Den Ham. Den Ham creëerde kans op kans, vooral met dank aan de uitstekend spelende doelman Meuleman lukte het IJ.V.V. om het gelijkspel over de streep te brengen. De onmogelijkste ballen, o.a. van Tim Nijzink en Robin Bergins wist hij uit zijn doel te ranselen. Eén keer was hij gepasseerd maar was het de linksback die de bal van de doellijn haalde, gescoord werd er niet. Trainer Hanekamp van IJ.V.V. koos voor prolongeren van de voorsprong en bracht in snel tempo in de 2e helft een 3-tal extra verdedigers in. Trainer Marcel Waayer van Den Ham koos ervoor om vol op de aanval te spelen, en bracht met Gerjan Blekkenhorst, Arnold Poortman en Gerben Mooibroek juist 3 aanvallend ingestelde spelers in de ploeg. Die durf betaalde zich in de 76 minuut volkomen verdiend uit. Uit een hoekschop wist Gert Nijmeijer de meer dan verdiende gelijkmaker te scoren. Meer zat er voor Den Ham helaas niet in.
In de kantine op de sportpark De Rohorst werd er nagepraat over deze prima wedstrijd van Den Ham. “Zie bint de 2e helfte niet veur oonze goal e west” en “Zie magt den keeper wal een extra glaazie bier doen” waren de gehoorde uitspraken.
Door deze uitslag veranderde er niets in de stand maar werden de geplande festiviteiten in IJsselmuiden wel in de koelkast gezet. Met nog 2 wedstrijden te spelen heeft IJ.V.V. nog steeds een riante voorsprong van 6 punten op de Hammenaren, die zich dan ook nagenoeg zeker kunnen gaan opmaken voor de nakompetitie.
Voor oud grensrechter Henk Lamberink is het dan te hopen dat de tegenstanders uit de buurt van Den Ham komen. Henk in namelijk in training voor de Nijmeegse vierdaagse, en was wandelend naar IJsselmuiden gekomen. Vertrokken om half vijf in de morgen, via de Lemelerberg, Dalmsholte, en Vilsteren arriveerde hij tegelijk met de supportersbus in IJsselmuiden. Met applaus werd hij begroet, waarbij het hem wel van het hart moest dat IJsselmuiden toch wel verrekte ver van Den Ham lag.

Bron: Den Ham

1-0  Chiel Buikema