Belangrijke overwinning S.V. Nieuwleusen
30 september 2006

In een aantrekkelijk duel heeft S.V. Nieuwleusen een blangrijke en op basis van een uitstekende 2e helft een verdiende overwinning geboekt in de uitwedstrijd tegen ASC op sportpark Gerner in Dalfsen. De meegereisde supporters hadden er gezien het vertoonde spel van de laatste weken en het wegens blessures ontbreken van de spitsen Arjan Visscher en Jeffrey Groeneveld en middenvelder Erwin Dijk (schorsing) niet al te veel vertrouwen in. Na het uitvallen van Richard Knol met een knieblessure na 6 minuten wedstrijd werd dit er niet beter op. Hij werd overigens uitstekend vervangen door Marcel Jansen.

In de 1e helft is er sprake van een gelijkopgaande strijd met een agressief startend ASC dat tot twee maal toe reclameert voor een strafschop die terecht niet wordt gegeven door de vooral in de eerste helft goed leidende scheidsrechter Wemmenhove. Daarna kansen over en weer waarbij de gedrevenheid van de S.V. Nieuwleusen-spitsen Wiebe Brandsema en Tom Odink opvallend is. Aan de andere kant laat vooral ASC-spits Frans van Pijkeren zich niet onbetuigd. In de 33e minuut weet hij Rob Muller goed uit te kappen en z'n daaropvolgende voorzet wordt maar net over gekopt. De beste kans voor S.V. Nieuwleusen ontstaat vlak voor rust als na goed doorzetten van Tom Odink diens voorzet prima wordt ingeschoten door Albert Jan Brinksma. ASC-keeper Berry Roeberts die vandaag goed op dreef blijkt te zijn weet de bal echter net over te tikken.

De beste periode van de wedstrijd breekt voor SV Nieuwleusen direct na de rust aan. In de 50e minuut weet Tom Odink zich goed vrij te spelen en z'n schot in de rechterbovenhoek wordt uitstekend door de ASC-goalie verwerkt. Twee minuten later is het echter wel raak als dezelfde speler langs z'n directe tegenstander weet te glippen en de bal onhoudbaar voor de keeper in het doel weet te plaatsen (0-1). Nauwelijks een minuut later krijgt Wiebe Brandsema de kans om de wedstrijd te beslissen maar hij schiet recht in de handen van de keeper. ASC weet zich enigszins aan de druk van S.V. Nieuwleusen te ontworstelen en in de 67e minuut is het raak voor ASC. Een vrije trap op zo'n 20 meter van het doel wordt door iedereen gemist en gaat via de handen van Jori Koerhuis het doel in (1-1). Enkele minuten later krijgt Albert Jan Brinksma de kans om Nieuwleusen opnieuw op voorsprong te zetten. Hij schiet helaas recht in de handen van de keeper na een voorzet van rechts. Hierna begint ASC wat meer te drukken en menig Nieuwleusenaar heeft zich al verzoend met een gelijkspel. Tot echte kansen leidt het overwicht van ASC echter niet. In de 81e minuut weet Nieuwleusen zich aan de druk te onttrekken door een prachtige crosspass van Christian Roo die belandt bij Martin Jansen. Zijn goed in de hoek geplaatste schot wordt uitstekend door de keeper gered ten koste van een corner. Even later tovert scheidsrechter Wemmenhove de rode kaart tevoorschijn en moet Peter Visscher (natrappen?) het veld verlaten. De druk van ASC om alsnog de winst te pakken wordt hierdoor groter maar de kans voor Nieuwleusen om te counteren neemt ook toe. Dit resulteert in de 90e minuut in een uitbraak waarbij Wiebe Brandsema zijn tegenstander weet te passeren die zich genoodzaakt voelt om Wiebe in het strafschopgebied onregelementair te stoppen. De toegekende strafschop wordt door Tom Odink feilloos benut (1-2). In de resterende minuten van de blessuretijd komt de overwinning van S.V. Nieuwleusen niet echt meer in gevaar.

A.s. zaterdag speelt S.V. Nieuwleusen thuis om 14.30 uur tegen koploper CSV'28 uit Zwolle.

Bron: sv Nieuwleusen

'52  0-1  Tom Odink