CSV ’28 – Bergentheim: Niet mooi, wel spannend
1 november 2008

Bestuursleden van Bergentheim vertelden voor de wedstrijd, dat hun club nog nooit in Zwolle van CSV ’28 gewonnen had en, zo verzekerden ze, daar zou deze middag verandering in komen. Beide ploegen speelden geen goede wedstrijd, maar één ding was zeker: een spannende pot voetbal werd het wel!

De eerste 20 minuten waren voor Bergentheim, dat fel startte. De ploeg wilde de reeks van drie opeenvolgende nederlagen, dus duidelijk onderbreken. Bergentheim werd het meest gevaarlijk via de mee naar voren komende verdedigers Wilko Eggengoor en Gert v.d. Weide, die respectievelijk een vrije schietkans en een goede kopbal produceerden, die echter beide niets opleverden. Na 20 minuten kreeg CSV pas zijn eerste mogelijkheid, maar Yavuz Özdemir schoot over. En een minuut later deed zich de situatie voor, dat Elvin Matuankotta in kansrijke positie net te laat kwam om een voorzet van Thomas Wieringa te benutten. Hierna ging het beter lopen bij CSV en daardoor kwamen er ook meer mogelijkheden. Een klein half uur was er gespeeld, toen rechter verdediger Berry van Leijen van links een voorzet gaf, die Jeroen Soppe goed en hard inschoot. Keeper Karel Pullen verwerkte de bal echter ven fraai tot hoekschop. Intussen was Matuankotta geblesseerd geraakt en werd in de 41ste minuut vervangen door Patrick Speetjens. Die stond nog geen minuut later aan de basis van de eerste treffer, toen hij een combinatie opzette met Thomas Wieringa en diens voorzet werd door Mayken Stolte prima in het doel geschoten (1-0). In blessuretijd onderschepte Speetjens nog een terugspeelbal, maar zijn eigen lob was te zacht om keeper Pullen te verontrusten.

Na de thee liet CSV zich aanvankelijk wat te veel in het defensief drukken. Bergentheim werd gevaarlijker en verdediger Eggengoor kreeg als eerste een kans, maar zijn kopbal belandde naast het doel van CSV. Er waren ruim 10 minuten gespeeld, toen Fikret Akin bij een felle scrimmage voor het doel van CSV, zijn verdediging te hulp kwam, en de bal opruimde. Maar na 20 minuten was het dan toch raak. Bergentheim mocht van links een vrij trap nemen, die door Gert v.d. Weide achter Peter Smit werd gewerkt (1-1). Beide ploegen gingen hierna voor de volle winst. Voor CSV leverde dat kansen op voor Özdemir en Wieringa, en Bergentheim werd gevaarlijk via routinier Edwin Slot met een kopbal. Een kwartier voor tijd wilde trainer Arnie Pot extra stootkracht in de voorhoede krijgen met het inbrengen van Raymond Lachenal. Die leverde overigens een prima invalbeurt af, met in zijn spel veel druk op de verdediging van Bergentheim, die één op één was gaan spelen. Beide ploegen kregen kans om de strijd te beslissen. Zo schoot Michiel Espeldoorn voor Bergentheim voorlangs en voorkwam Peter Smit met een knappe redding dat Eddy Eggengoor met een kanonskogel succesvol was. Aan de andere kant maakten Patrick Speetjens en Raymond Lachenal het de verdediging van Bergentheim erg lastig, met een reeks van aanvallen. Na een ware belegering van het doel van Bergentheim kreeg CSV in de 87ste minuut een hoekschop, die door Wieringa werd genomen. Tot vreugde van alles wat CSV was, kopte de mee naar voren gekomen Jeroen Broekroelofs de bal over keeper Pullen in het verlaten doel (2-1). Eén minuut voor tijd moest Berry van Leijen nogmaals opruimen, na een gevaarlijke hoekschop van Bergentheim maar verder liet CSV ’28 het niet komen.
Toen de goed leidende scheidsrechter Hermse uit Nijmegen voor het einde floot had CSV ’28 geen echt goede wedstrijd afgeleverd, maar het hield er wel een (ietwat gelukkige) overwinning aan over.

CSV ’28 speelde in de volgende opstelling:

Doel: Peter Smit.
Achter: Berry van Leijen, Matthijs Kremer, Jeroen Broekroelofs en Edgar Dolleman.
Midden: Fikret Akin, Mayken Stolte (75. Raymond Lachenal) en Yavuz Özdemir.
Voor: Elvin Matuankotta (41. Patrick Speetjens), Jeroen Soppe en Thomas Wieringa.

Door: Maurits Vermeulen

Bron: CSV'28