Klinkende overwinning v.v. Den Ham
15 november 2008

Den Ham behaalde in de uitwedstrijd tegen SCD’83 uit Dedemsvaart een klinkende overwinning. Na het echec van vorige week, toen de Hammer ploeg met 5-1 het schip in ging tegen CSV’28, was het van meet af aan duidelijk dat er een andere Hammer ploeg op het veld stond.
Den Ham zette vanaf het beginsignaal van scheidsrechter Pekaart, druk op de ploeg uit Dedemsvaart. Binnen 2 minuten lag dan ook de 0-1 voorsprong voor Den Ham in het netje.
Op links kwam Robin Bergins fraai door en hij bediende de midden voor het doel vrijstaande Gerdo Kuiper op maat die de 0-1 voorsprong liet aantekenen. Een kleine 10 minuten later was het al weer raak. De invaller doelman van Dedemsvaart nam bij het uitschieten meer tijd dan de toegestane 6 seconden. Tot verbazing van een ieder die aanwezig was op het sportpark kende de scheidsrechter een indirecte vrije trap toe, midden voor het doel ter hoogte van de 16 meter. Mooier hoef je ze in zo’n geval niet neer te leggen voor Tim Nijzink die dit buitenkansje verzilverde.
Toch begon de aandacht bij de ploeg van trainer Marcel Waayer na ruim een half uur goed spel te verslappen. In de 40e minuut was het SCD’83 die uit een hoekschop de aansluitingstreffer binnenkopte door Marc Zuidema. Op slag van rust had Erik Wencker dé kans om de gelijkmaker te scoren. Alleen voor doelman Jurgen Bosma, die zijn doel goed verkleinde, miste hij echter jammerlijk, waardoor de Hammenaren toch met een voorsprong aan de thee gingen.
Het eerste kwartier na de rust was bijzonder tam te noemen. Een toeschouwer verzuchtte al: “Wie kunt bie ‘n Ham mar een half uur goed voetballn”.
Het was alsof die opmerking door de spelers werd gehoord. Met name Gerdo Kuiper nam de Hammer ploeg op sleeptouw. Met twee fraaie afstandsschoten die maar net over het doel gingen gaf hij het sein voor hernieuwde aanvallen van Den Ham. In de 75e minuut werd Tim Nijzink onderuit gehaald op 20 meter vanaf het doel. De toegekende vrije trap werd door hemzelf genomen. In eerste instantie wist doelman Both van SCD’83 nog redding te brengen. Hij kreeg de bal echter niet klemvast, waarna Robin Bergins er als de kippen bij was om de 1-3 te scoren. Daarmee was de beslissing gevallen. Den Ham speelde de wedstrijd bekwaam uit en wist de voorsprong nog uit te bouwen. Uit een fraaie, met links aangesneden, dieptepass van Gert Nijmeijer werd opnieuw Robin Bergins in stelling gebracht die beheerst de 1-4 op het scorebord bracht.
Al met al een prima overwinning voor Den Ham die door het gelijkspel van koploper ASC’62 de ploeg uit Dalfsen tot 3 punten is genaderd.

Bron: Den Ham

'2  0-1  Gerdo Kuiper