Ruime winst van CSV ’28 in stadsderby tegen HTC
6 december 2008

Een wedstrijd waarin beide ploegen erg gebaat waren bij de volle winst. CSV ’28 om in de top mee te blijven doen en HTC om de gevarenzone te verlaten.

De eerste 10 minuten van deze derby waren voor HTC, terwijl CSV ’28 toen erg rommelig speelde. Toch kwam CSV op voorsprong, toen na een terugspeelbal, keeper Jelle Brouwer van HTC door Thomas Wieringa in het nauw werd gedreven en Elvin Matuankotta de slecht weggewerkte bal op kon pakken en scoren (1-0). Vrij vlot daarna was geknoei in de CSV-verdediging er de oorzaak van, dat Iljas Baltes, linkerspits van HTC, zomaar vrij voor doel mocht aanleggen voor een schot dat over ging. CSV kwam vervolgens beter in het spel, vooral via de linkervleugel en het was ook Wieringa die na 20 minuten spelen de bal panklaar voorzette, maar de vrijstaande Matuankotta kon de bal niet onder controle krijgen. HTC kwam direct daarna op gelijke hoogte, toen een overtreding van Fikret Akin binnen de 16 met een strafschop werd bestraft. Die werd feilloos benut door Coen Dunnink (1-1). Bij HTC werd toen de rechterverdediger Nijmeijer, die regelmatig door Wieringa op snelheid werd geklopt, vervangen door Ludo Remerie, die de linkerspits van CSV in ieder geval meer tegenspel bood en meer balans bracht in de ploeg van HTC. Toch was het Wieringa, die de score verhoogde. Goed doorzetten van de kleine buitenspeler leverde een kans op die hij ook benutte (2-1). En vlak voor rust maakte Patrick Speetjens wel de mooiste van de wedstrijd, toen hij vanaf de punt van de 16, via een schot met een mooie curve, keeper Brouwer kansloos liet (3-1).

Na de rust trad CSV aan met Mayken Stolte in plaats van Yavuz Özdemir. CSV opende sterk en al na 5 minuten zette Speetjens met een fraaie steekbal, spits Matuankotta alleen voor het vijandelijke doel. De CSV-er, die deze middag een balbast aanspeelpunt in de spits bleek, faalde niet (4-1). HTC zette nog een keer alles op alles om de stand een wat dragelijker aanzicht te geven. Dat leverde wel een paar moeilijke momenten op in de verdediging van CSV, maar keeper Peter Smit voorkwam erger, o.a. bij een kopbal van Joris de Wilde. Er waren in de 2e helft ruim 20 minuten gespeeld, toen goed samenspel tussen Matuankotta en Wieringa, de bal bij Speetjens bracht, die de score opnieuw verhoogde (5-1). Een kwartier voor tijd kreeg CSV opnieuw een 100% kans. Een voorzet van Wieringa kwam bij Mayken Stolte, die bij wijze van spreken de hoek voor het uitzoeken had. Hij schrok kennelijk zo, dat hij de bal tegen keeper Brouwer opschoot. CSV wisselde nog een paar keer en werd iets slordiger, wat direct werd afgestraft toen ruim 5 minuten voor het einde HTC zomaar uit een voorzet mocht scoren (5-2). Het laatste wapenfeit was voor CSV, toen een mooie uitgespeelde aanval via Michael Smit bij Mayken Stolte belandde. Deze keer was het wel raak (6-2).

CSV ’28 speelde in de volgende opstelling:

Doel: Peter Smit.
Achter: Fikret Akin, Han Stolte, Jeroen Broekroelofs en Edgar Dolleman.
Midden: Pascal Frederiks, Yavuz Özdemir (46. Mayken Stolte) Patrick Speetjens.
Voor: Elvin Matuankotta (68. Michael Smit), Jeroen Soppe en Thomas Wieringa (75. Klaas Luth).

Bron: CSV'28

'12  1-0  Elvin Matuankotta