Gramsbergen-Bergentheim 0-1
13 december 2008

Op het erg koude sportpark ’t Hoge Holt moesten de mannen van Hans Ludwig aantreden tegen de groen witten uit Bergentheim. Deze derby die normaal altijd een toonbeeld van strijd en passie is werd gespeeld op het kunstgrasveld doordat de scheidsrechter het hoofdveld terecht afkeurde vanwege de vorst. De spelers en supporters van Bergentheim werden zeer hartelijk ontvangen door de gastdieren van de week namelijk de twee apen die handenvol pinda’s uitdeelden. Deze grap kon door de vele supporters worden gewaardeerd en was een leuke reactie op de ontvangst die wij in Bergentheim kregen in september toen we met bananen werden binnengelokt. Door de vaste huis fotograaf werden een serie mooie foto’s geschoten maar door een technisch mankement kunnen deze helaas niet worden afgedrukt.

De wedstrijd die een kwartiertje later dan gepland begon was vanaf het begin eentje met passie en strijd met vooral Bergentheim als bovenliggende partij. In de 7e minuut had Bergentheim de score moeten openen toen een mooie voorzet van de rechterkant door Ronnie Hakkers werd ingeschoten maar Erik van’t Holt kon tot twee keer toe redden. Na afstandschoten van Wilco Eggengoor en een kopbal van Eddy Eggengoor mochten we van geluk spreken dat de score nog niet werd geopend. Pas in de 16e minuut kon het eerste echte wapenfeit worden opgetekend, goed doorjagen van Jacob Withaar werd beloond met een corner. Hieruit werd Jacob aangespeeld en werd hij te val gebracht binnen de lijnen maar de goed leidende scheids zag er niets in.

Nadat Marijn Gaasbeek een gele kaart opliep door Ronnie Hakkers onderuit te maaien was het Wim Anne Wesselink die een kopballetje losliet op het doel van keeper Pullen van Bergentheim maar deze had onvoldoende kracht . Uit een volgende aanval van Bergentheim kopte Gert van der Weide wel hard in maar zijn bal eindigde op de deklat boven Erik van ‘Holt die kansloos zou zijn geweest.

Het spel bleef vervolgens op en neer gaan en Gramsbergen kende zijn beste periode en bleek prima in staat om met leuke combinaties Bergentheim onder druk te houden. En dat leverde een aantal leuke momenten op voor het Bergentheimse doel. Maar ook Bergentheim bleef gevaarlijk met hun snelle spitsen. In de 40e minuut maakt Jacob Withaar een onschuldige overtreding op Wilco Eggengoor en deze beheerste zich even onvoldoende en maakt een natrappende beweging, de scheids die alles zag kon niet anders dan Wilco met een rode kaart wegsturen. Direct hierna kreeg Wim Anne Wesselink nog twee goede mogelijkheden maar zijn inzetten waren te slap en in ieder geval net naast de goal.

Na de thee bracht trainer Ludwig een middenvelder voor een middenvelder en dat werd niet door iedereen begrepen, een aanvaller in de aanval leek logischer maar zoals iemand zei “de beste stuurlui staan aan wal” lijkt hier van toepassing. Was Bergentheim voor de pauze met 11 man de bovenliggende ploeg na de rust was het met 10 man zelfs de veel betere ploeg. Geduldig wachten de spelers van Bergentheim onze spelers rondom de middellijn op want waar het voor de Bergentheimers een abc - tje is om de bal aan elkaar over te spelen ook op afstanden van 5 meter ging dit bij onze mannen vaak fout.

De spitsen van Bergentheim beleefden dan ook een mooie middag zonder al te veel inspanningen kregen ze de bal in de voeten om vervolgens gevaarlijk te kunnen worden. We hadden het geluk dat ze erg onzorgvuldig met de kansen omgingen en dat Erik van’t Holt een erg goede keeper is anders waren we met grote cijfers van het veld afgeblazen. Maar in de 74e minuut was het ook voor hem dweilen met de kraan open , na een van de weinige goede Gramsbergse aanvallen werd de bal diep gespeeld op Ronnie Hakkers die vanuit een moeilijke hoek raak knalde en de dik verdiende 0-1 liet aantekenen. Hierna liet trainer Velten zijn mannen iets meer inzakken en werd er geloerd op de counter omdat onze mannen moesten komen. De druk van onze kant nam natuurlijk wel toe, de inzet werd zelfs hartverwarmend maar er lukte erg weinig. Nu werden wel verdedigers gewisseld voor aanvallers maar ook dat mocht niet baten. Wij konden niet beter en Bergentheim hoefde niet meer, dus werd er opnieuw verloren.

Na veel opbeurende opmerkingen onze voetbalvrienden uit Bergentheim mogen we blij zijn dat de winterstop is bereikt. Er is nu tijd gekomen voor ontspanning in de zaal en andere zaken. Wij hopen dat onze mannen deze periode aanpakken om goed in de spiegel te kijken wat we met het spelletje voetbal willen doen, zien we het als een verplichting op zaterdagmiddag of gaan we het weer beschouwen als een machtig mooi spelletje dat je samen doet en waar je heel veel lol en ontspanning uit kunt halen.

Mannen dat jullie goed kunnen voetballen weten de supporters, begeleiders en iedereen die ons vlaggenschip een goed hart toe draagt. Probeer in de winterstop de kop leeg te krijgen, ga lekker trainen, weekendjes weg of doe andere leuke dingen. Kom in januari terug met honger naar de bal en met de wil om de laatste 8 wedstrijden in winst om te zetten. Als we na de winter 21 punten halen van de 24 te halen punten dan spelen we gewoon weer 3e klasse volgens seizoen. Ga ervoor!

Bron: Gramsbergen

'70  0-1  Ronnie Hakkers