Titel lonkt voor ASC’62 na 1 – 0 winst
11 april 2009

Het was een zaterdag zoals je hoopt dat die zou gaan lopen, maar het gebeurde uiteindelijk wel. ASC wist zelf te winnen van WZC en concurrent Den Ham liet 2 punten liggen tegen Marienberg. De Dalfsenaren staan nu 2 punten los en met nog 3 wedstrijden te gaan lonkt de titel in de 3e Klasse C.

De wedstrijd had in het eerste bedrijf niet het gewenste niveau. De gasten uit Wapenveld hadden zelfs het betere spelaandeel, zonder echter gevaarlijk voor doelman Berry Roeberts te verschijnen. Dat deed ASC wel. Frans van Pijkeren kwam alleen voor doelman Wibo van Dijk. Echter zijn diagonale schot werd een prooi voor de Wapenveldse sluitpost. Wat volgde was een stroef draaiend ASC. De spanning leek het hele team in de benen te slaan. WZC bleef degelijk combineren en was scherper in de duels en meestal een stapje eerder bij de bal dan de withemden. Frans van Pijkeren wachtte tot de 38e minuut voor het gevaarlijkste moment in de 1e helft via een verdediger en de lat verdween zijn schot over het vijandelijke doel. Ruststand derhalve 0 – 0. Wat de spelers niet wisten, maar de meeste ( en het waren er zaterdag velen ) toeschouwers wel, was dat Den Ham met 0 – 1 achterstond. De omroeper van dienst besloot in al zijn wijsheid om voor deze ene keer de ruststanden maar niet te vermelden, om de spelers nog meer onder spanning te zetten.

Het 2e bedrijf verliep gelukkig anders voor de blauw/witten. De dit seizoen uitstekend spelende Stefan Holsappel kwam topscoorder John Sanders vervangen. Hierdoor ontstond meer ruimte aan de zijkanten. In de 47e minuut had dit al bijna resultaat. Na een voorzet van Gerben Wennemars kopte Floris Meerveld de bal net over. Diezelfde Gerben Wennemars schoot nog geen minuut later luttele centimeters langs het Wapenveldse doel. Er ontstond zeker ruimte op de zijkanten. Het duurde dan ook niet lang voor de treffer moest gaan vallen. Verdediger Bart Scholten kwam in de 57e minuut door op de linkerflank en gaf voor op Floris Meerveld, die in eerste instantie nog miste maar daar de tweede keer wel raad mee wist 1 – 0. ASC speelde verzorgder dan de eerste 45 minuten. Tot groots voetbal leidde dit vanmiddag echter niet. Overigens hoeft dat in dit stadium van de competitie ook niet, dat hebben de mannen van trainer Egbert Kragt dit seizoen al voldoende laten zien. WZC speelde minder en werd maar 1 keer gevaarlijk door een vrije trap van Erik van Dijk, die werd vakkundig gered door doelman Berry Roeberts. Die zelfde Roeberts is de minst gepasseerde doelman uit het zaterdagamateur voetbal district Oost. Langs de lijn was het spannender. Inmiddels was Den Ham op gelijke hoogte gekomen in zijn wedstrijd. ASC kreeg nog een drietal mogelijkheden die waren niet aan Wennemars, Meerveld en Holsappel besteed. Arjen Stokvis verving de moegestreden en door zijn zoon bekeken Frans van Pijkeren, een kwartier voor tijd. WZC perste er nog een slotoffensief uit echter de defensie hield zoals wel vaker dit seizoen de nul. De uitstekende scheidsrechter Hachmang had geen kaarten nodig en blies naar 97 minuten af. Nu was het wachten op het verlossende telefoontje uit Den Ham en die kwam er. De Hammenaren bleven op 1 – 1 steken, zodat het sportpark Gerner ontplofte.

Met nog 3 wedstrijden te gaan staat ASC er riant voor. Aanstaande zaterdag uit naar het in degradatie verkerende Avereest. Vervolgens thuis tegen HTC uit Zwolle om af te sluiten tegen Vios uit Vaasen. Het is tot op de dag van vandaag een geweldig seizoen voor de Dalfsenaren. Weten ze er een goed einde aan te maken en volgend seizoen in de 2e klasse te acteren?

Bron: ASC

1-0  Floris Meerveld