VV Den Ham – Hatto Heim
7 oktober 2006

Hatto Heim is afgelopen zaterdag tegen zijn eerste competitienederlaag aangelopen. Bij VV Den Ham werd met 4-2 verloren. Vooral gezien de eerste helft was de overwinning voor de thuisploeg verdiend. Den Ham ging rusten met een comfortabele 2-0 voorsprong, maar het werd in de tweede helft nog even spannend toen Hatto Heim veerkracht toonde.

Hatto Heim hoopte op sportpark ‘de Rohorst’ met zes punten naar huis te gaan. Zowel het eerste als het tweede elftal moesten om half 3 aantreden bij VV Den Ham. Beide teams beschikken over een brede selectie van 17 man, wat inhield dat enkele spelers helemaal niet aan spelen toe zouden komen.
Het elftal dat aantrad was weer behoorlijk gewijzigd ten opzichte van de vorige wedstrijd. Jurgen van der Weerd en Erik Schroten begonnen in de basis ten koste van Erik van ’t Ende en Bertwin Kroes. Edwin Otten begon in plaats van centrale verdediger als mid-mid.
In deze samenstelling kwam Hatto Heim moeizaam op gang. De opbouw was onnauwkeurig, er werd te statisch gespeeld en als de bal dan al een keer goed bij een spits terecht kwam, werd deze meestal snel weer ingeleverd. Ook de organisatie achterin liet te wensen over. Vorige week was dit nog de kracht geweest tegen KHC, toen nauwelijks een kans werd weggegeven, maar Den Ham had de eerste helft regelmatig vrij spel. Bij de 1-0 vertrok Robin Bergins vanuit de rug van Van Raalte om in twee instanties de openingstreffer aan te tekenen, terwijl Tim Nijzink alle gelegenheid werd gegeven om de 2-0 er in te mikken. Nijzink plaatste de bal weliswaar prachtig achter doelman Bloemert in de kruising.
Hatto Heim had alle moeite om te zorgen dat het bij deze twee treffers bleef tot aan de rust. Zelf deed het weinig terug. De enige geslaagde actie van Jurgen van der Weerd zorgde direct voor gevaar, maar er was niemand om de scherpe voorzet in te tikken. In de rebound schoot Erik Schroten net over. Schroten had voor de rust nog een mogelijkheid, maar een volley uit een mooie voorzet van Arnoud Teuben ging ook over het doel.
In de rust werden Van der Weerd en Van Raalte gewisseld voor Van ’t Ende en Kroes. Deze omzettingen pakten goed uit, want Hatto Heim kwam herboren uit de kleedkamer. Vooral Kroes zorgde er centraal op het middenveld voor dat er veel meer voetbal in kwam bij Hatto Heim. Otten voelde zich ook zichtbaar beter thuis als inschuivende laatste man. Binnen twee minuten was hij dan ook degene die een mooi uitgespeelde aanval afrondde met een strak schot in de rechterhoek.
Plotseling werd de thuisploeg flink teruggedrongen via mooie combinaties op het middenveld bij de geel-blauwen. Den Ham bleef met moeite overeind en loerde op de counter. Toen de gelijkmaker lang uitbleef, sloegen de Hammenaren uit een vlijmscherpe uitval toe. Een steekpass zette Arnold Poortman alleen voor de keeper. Frank Bloemert werd bekwaam uitgespeeld en Poortman gooide de wedstrijd op slot. De wedstrijd was helemaal gespeeld toen enkele minuten later ook de 4-1 viel. Met een mooie voetbeweging passeerde Poortman Edwin Oosting, om vervolgens de bal panklaar te leggen voor Gerdo Kuiper. Kuiper rondde heerlijk af en maakte het feest voor Den Ham compleet. Hatto Heim deed nog wat terug door een vrije trap van Arnoud Teuben, zodat de eindstand 4-2 werd.
Zo ging Hatto Heim met nul punten terug uit Den Ham, want ook het tweede elftal verloor zijn wedstrijd. Volgende week staat voor Hatto Heim 1 een thuiswedstrijd op het programma tegen Avereest.
De opstelling: Frank Bloemert; Maurice van Raalte (46, Bertwin Kroes), Paul-Sietse van der Kolk, Henri Bruins, Edwin Oosting (80, Willard Bredewold); Erik Schroten, Edwin Otten, Marcel van Loo; Jurgen van der Weerd (46, Erik van ’t Ende), Maarten Teuben en Arnoud Teuben.

Bron: Hatto Heim

1-0  Robin Bergins