HTC-Den Ham
18 november 2006

Op sportpark De Pelikaan in Zwolle speelde Den Ham zijn eerste competitiewedstrijd in de historie op kunstgras. De ploeg uit Zwolle beschikt sinds dit jaar over een fraaie nieuwe kunstgrasmat op het hoofdveld die ook voor de training wordt gebruikt. Voor de Hammer spelers was het toch wel even wennen op de nylon grassprieten ingestrooid met rubber korrels. Het veld werd, in tegenstelling tot zoals je bijvoorbeeld bij Heracles ziet niet nat gehouden, reden waarom met name de passes over de grond toch niet goed aankwamen, omdat de mat een remmende werking had. Toch was Den Ham in de eerste helft duidelijk de betere partij. Na 20 minuten soleerde Robin Bergins alleen door de achterhoede van HTC. Zijn schot ging echter rakelings naast. Den Ham bleef pressie uitoefenen, en zoals zo vaak in de huidige competitie vallen dan de doelpunten aan de andere kant. HTC had nagenoeg nog geen kans gehad toen het in de 35e minut een vrije schop mocht nemen aan de zijkant op de rand van de zestien. De bal werd voorgegeven en ineens zag Joris de Wilde van HTC zich volkomen vrij staan voor doelman William Jacobs en hij tikte volkomen tegen de verhouding in de 1-0 voor HTC in de touwen. Den Ham was even van slag. Daarna ging het echte door met aanvallen, wat op slag van rust succes had toen Tim Nijzink met een fraaie pas Gerjan Blekkenhorst in stelling bracht die beheerst afrondde.
Na de thee ging Den Ham onverdroten voort met datgene wat ze voor de rust deden. In de 55e minuut was het linksback Michel Smit die de achterlijn haald en de bal teruglegde op Tim Nijzink. Tim gaf doelman Kist van HTC met een bijzonder fraaie boogbal het nakijken en bracht Den Ham aan de leiding. Gaandeweg kantelde banaf dat moment de wedstrijd. HTC begon druk te zetten, terwijl bij Den Ham meerdere spelers zich melden met spierblessures, ongetwijfeld te wijten aan het kunstgrasveld.
Bij opnieuw een vrije bal voor HTC sloeg de vertwijfeling in de Hammer achterhoede weer toe. Via onvervalst flipperkastvoetbal caramboleerde bal uiteindelijk via de binnenkant van de paal voor het doel langs en kon de Hammer achterhoede alsnog opruimen.
Den Ham gaf weer gas, maar verloor tijdens een aanval in de 79e minuut voorin onnodig de bal, waarna een lange pass volgde vanuit de achterhoede van HTC richting invaller Wesley van de Bosch die vrij voor doelman Jacobs beheerst de verdiende gelijkmaker binnenschoot voor HTC.
Trainer Jonkman bracht nog Niels Bouwhuis en Wijnand Meijer voor resp. Wilco Holsappel en Gert Nijmeijer. Met name voor Wijnand was dat een opsteker. Het waren weer zijn eerste speelminuten in de hoofdmacht van Den Ham na zijn zware knieblessure van vorig seizoen, gevolgd door een lange revalidatieperiode. In de stand kwam geen verandering meer.
Al met al een verdiend gelijkspel voor beide ploegen die allebei 1 punt konden bijschrijven in de stand op de ranglijst. Andersom geredeneerd verloren ze er ook allebei 2 in deze competitie waarin de beide toppers CSV’28 en Hatto Heim punten lieten liggen.
Het 2e team van Den Ham boekte een zeer verdiende overwinning van 0-3 in de uitwedstrijd tegen medekoploper BAS 2 uit Biddinghuizen. De mannen van trainer Geerhard Kolkman, die te kennen heeft gegeven ingaande volgend seizoen te stoppen als veldtrainer, deden hiermee goede zaken.

Bron: Den Ham

'35  1-0  Joris de Wilde